DEKRA har förvärvat Applus - Dekra Bilbesiktning

DEKRA Automotive förvärvar Applus Bilprovning

DEKRA expanderar genom förvärv av Applus 5 anläggningar.

Stockholm – DEKRA Automotive har idag förvärvat Applus bilprovning AB som består av 5 anläggningar med personal, strategiskt belägna i Stockholm (3 st), Helsingborg och Malmö. Övertagandet av driften sker omgående och inledningsvis i form av ett nytt dotterbolag – DEKRA Bilprovning AB.

– Vi är mycket glada över att nu kunna erbjuda kunder en modern och effektiv fordonsbesiktning på fler bra lägen, säger Erik Larsson, ansvarig för fordonsbesiktning på DEKRA i Sverige. Sverige är en viktig marknad för DEKRA och vi börjar bli ett etablerat namn inom bilbesiktning.

De förvärvade 5 anläggningarna kompletterar de 12 som redan finns och utför besiktningar av personbilar, MC samt lätta lastbilar upp till 3,5 ton. Priset för besiktning av en personbil är från 330 – 370 kr och anläggningarna tar emot både bokade tider och drop-in.

– Många fordonsägare ser besiktningen som ett nödvändigt ont. Den inställningen vill vi ändra på, och istället få bilägare att se det som ett sätt att förlänga livstiden på bilen och säkerställa att den är trafiksäker. Genom vår stora databas av alla besiktigade bilar runtom i världen får våra tekniker  en enorm erfarenhetsbank att utgå ifrån när de undersöker varje enskild bil. Det innebär att kunderna kan känna sig trygga att deras fordon är i fullgott skicka när de genomfört en besiktning hos DEKRA.

De nya anläggningarna erbjuder, liksom de tidigare startade, ett bra läge i kombination med öppettider som gör det enklare att genomföra den årliga besiktningen. Med en enorm kunskapsdatabas på åtskilliga miljoner fordonsbesiktningar per år, vill DEKRA jobba för ännu säkrare och mer hållbara fordon på de svenska vägarna.

Kontakt: Staffan Grandin, Teknisk chef Fordonsbesiktning  DEKRA Automotive AB

Telefon: +46(0)10-455 18 07 E-Mail: staffan.grandin@dekra.com