Undvik onödiga anmärkningar

Vårt mål är att din besiktning ska gå så smidigt som möjligt. Att kontrollera ditt fordon innan besiktningen för att undvika onödiga anmärkningar sparar både tid och pengar. Här får du några tips på saker som du enkelt kan kontrollera själv – men som många dessvärre missar.

 

10 tips innan besiktning av personbil, lastbil eller buss

Kontrollera:

1. att vindrutetorkare och spolare fungerar, fyll på spolarvätska.

2. att batteriet sitter fast.

3. att blinkers och all belysning fram och bak fungerar.

4. att däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm.

5. att backspeglarna är hela och sitter fast.

6. att signalanordningen fungerar.

7. att alla bilbältena fungerar (koppla gärna ihop bältena i baksätet).

8. att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar.

9. att det finns varningstriangel i bilen.

10. att eventuell löstagbar dragkrok med nyckel finns med i bilen.

 

Måste bilbarnstolen eller annan eftermonterad utrustning tas bort vid besiktningen?

Om bilbarnstolen eller eftermonterad utrustning är monterad så att fordonsidentifieringsnummer (instansat nummer) inte kan kontrolleras måste utrustningen eller bilbarnstolen demonteras vid besiktningen. För att säkerställa korrekt montering av bilbarnstolen utförs återmonteringen av fordonsägaren eller brukaren.

Drivs fordonet med metangas (biogas eller naturgas)?

OBS! Ska du besikta en personbil, lastbil eller buss som drivs med metangas (biogas eller naturgas) måste bilens bränsletank för gas vara fylld så mycket att motorn kan köras i läge ”gasdrift” då vi gör täthetskontroll av bränslesystem. Om vi inte kan göra det eller om bränslesystemet har något läckage underkänns fordonet med krav på ny besiktning.

 

10 tips innan besiktning av MC

Kontrollera:

1. kontakter, reglage, ljus och signaler.

2. kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat.

3. däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan.

4. att reflexen bak är hel, att skyltlyktan fungerar och kontrollampan för helljus (från 1984 års modell).

5. fram- och bakbroms, slitage och skador på belägg.

6. vassa kanter på vindskyddet eller på ”mössan” på strålkastaren.

7. skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor med mera.

8. framgaffelns funktion och funktion och täthet för stötdämpare.

9. att det inte finns oljeläckage.

10. att det finns varningstriangel för trehjuliga motorcyklar.